Turizm Dünyası dergisi, Türkiye’nin ‘ilk ve tek’ turizm ekonomisi ve yatırımları dergisi olarak turizm sektörünün Türkiye ekonomisi içindeki yerine özel vurgu yapar; sektörün gelişimini ve büyümesini ana misyonu olarak görür.

Otellerde Kat Hizmetleri Departmanı

Kat hizmetleri otellerin olmazsa olmaz 24 saat çalışan departmanlarından biridir. Tüm otelin temizliginden ve hijyeninden sorumlu departmandır ve odalar, restorantlar, lobby genel alanları, bütün tuvaletlerin temizlik işlerini yaparlar. Kat hizmetleri otellerde en çok personeli bulunan departmanlardandır. Operasyonel anlamda en aktif çalışan departmanlardan bir tanesidir. Kat hizmetleri kendi içinde şu bölümlere ayrılır. Odalar, çamaşırhane, üniforma, linen, public area, turn down, laundry.
Odalar: Her oda hergün temizlenir. Amaç odadan ayrılan misafirden sonra konaklama yapacak misafire sanki oda daha önce hiç kullanılmamış izlenimi yaşatmaktır. Bu da odalarda yapılan temizliğin ne kadar profesyonel olduğunun kanıtıdır. Her personelin oda temizliği harcadığı zaman odanın büyüklüğü ve çıkan misafirin ne kadar temiz kullandığı ile doğru orantılıdır. Odalar temizlendikten sonra Kat Şefleri tarafından son kontroller yapılarak satılır duruma gelir.
Çamaşırhane: Günümüzde artık çamaşırhaneler de otellerin içinde bulunmuyor. Oteller artık otelde kullanılan tüm malzemeyi dış firmalara temizlettiriyor. Büyük otellerde bulunan çamaşırhaneler otelin tüm çamaşırlarını yıkar, ütüler ve ertesi güne hazır hale getirir.
Üniforma: Bu bölüm personelin üniformalarının dağıtıldığı bölümdür. Burada kirli üniformalar toplanır, çamaşırhanede yıkatılır ve ertsei gün tekrar personele dağıtımı yapılır. Bu bölümde yıpranmış kıyafetler tamir edilir. Her personelin kendine ait 2’şer takımı kendi isimlerinde depolanır. Departmanlara göre ayrılır.
Linen: Otelde kullanılan tüm çamaşırlar bu bölümde toplanır. Çamaşırhanede biten işlemlerden sonra bütün malzemeler kullanım yerlerine göre burada depolanır ve kat depolarına buradaki görevli personel tarafından dağıtılır. Kat hizmetlerinde görevli personel bütün çamaşır ihtiyacını bu bölümden karşılar.
Public Area: Bütün otelin genel alanlarının temizliğinden sorumlu bölümdür. 2 vardiya çalışırlar. Lobbynin temizliği onlara aittir. Büyük düğünler, toplantılar olduğu zaman public personeli o bölgede bulunan tuvalet ve genel alanların temizliğini eksiksiz yapmak zorundadırlar.
Turn Down: Bu hizmet otellerde akşam verilen bir uygulamadır. Amacı misafirlerin odalarını uykuya hazırlamaktır. Açık perdeler kapatılır. Yatak rahatça girip uyunabilecek hale getirilir. Terlikler yatak ucuna koyulur. Işıklar loş bir şekilde bırakılır. Otelin tarzına göre komidine veya yatak üzerine küçük bir lokum veya çikolata, küçük su bırakılarak servis sonlandırılır.
Laundry: Misafirlerin şahsi çamaşırlarının yıkanıp ütülendiği bölümdür. Misafirlerin istediği gün ve saatte odalarında hazır bulundurulmalıdır. Odalarda bulunan liste misafir tarafından doldurulur Laundry torbalarına çamaşırlar konur, liste ile birlikte misafir tarafından kapıya asılır. Her sabah bu bölümde görevli personel tarafından toplanır ve istenilen zamana göre operasyon başlar.

Resepsiyon ile ortak çalışma
Kat Hizmetleri departmanı resepsiyon ile birlikte ortak bir çalışma gerçekleştirir. Çıkan odalar sisteme düşer, personel günlük rapolarını alır ve resepsiyonun operasyonuna bağlı olarak haraket ederler. Temizlenen odalar, kirli çıkış yapmış odalar, aynı sistemde kontrol edilir ve personeller ona göre yönlendirilir. Kat Hizmetleri departmanında çalışan personel sıra ile;
-Executive Housekeeper (kat hizmetleri müdürü)
-Assistant. Executive Housekeeper (kat hizmetleri müdür yardımcısı)
-Floor supervisor (kat şefi)
-Public supervisor (genel alanlar şefi)
-Laundry Manager (çamaşırhane müdürü)
-Room Maid (oda temizleyen personel)
-Butler (uşak)’dir.
Butler: Otellerde özel misafirler için uygulanan bazı hizmetler vardır. Bunlardan bir tanesi de BUTLER hizmetidir. Bu hizmet otellerin belli katları EXECUTIVE FLOOR diye geçen katlarda mevcuttur. Burada görev alan personel özel olarak yetiştirilmiş kat şeflerinden oluşur. Bu bölümde konaklayan tüm misafirlerin özel isteklerini takip eder ve her zaman misafirlerin bir tuş kadar uzaklarında hazır beklerler. 

Odalarda dikkat edilmesi gerekenler
Odalar maidler tarafından yapılmadan önce durumu kontrol edilmelidir. Çıkış yapan oda mı yoksa hala kalmaya devam eden oda mı?
-Çıkış yapan odalarda ilk önce çöpler toparlanmalı ve camlar açılıp havalandırma işlemi yapılmalıdır. Odadaki kasa yatak altı ve dip köşeler mutlaka kontrol edilmelidir, unutulan eşyalar var ise kayıp eşya ofisine haber verilmelidir.
-Daha sonra kirli çarşaflar ve havlular toplanıp kat arabasına konulmalıdır.
-Odanın yatak durumuna göre çarşaf seçilmeli ve ilk önce yatak yapılmaya başlanmalıdır. Yatak gergin bir şekilde yapılır.
-Yastık ağızları cama doğru bakmalıdır.
-Yataktan sonra yapılacak işlem banyodur. Banyoda her temizlenecek yüzeyin kimsali ve bezi farklıdır.
-Önce klozete kimyasal dökülür ve küvete geçilir. Küvet durulanmadan kimyasal dökülmemelidir. Kimyasal döküldükten sonra iyice ovalanıp yıkanmalıdır. Durulama işlemi ve kurulama işlemi son aşamadır. Hiç bir su zerresi kalmadığından emin olunmalıdır. Lavaboda aynı işlemler uygulanır.
-Klozet iyice fırçalanmalı her tarafı tamamen yıkanmalıdır.
-Duruluma işleminden sonra sadece klozet bezleri ile kurulanmalıdır.
-Banyodaki metal takımlar parlatılmalı ve en son banyo aynaları silinmelidir.
-Yerlerin tozu alınmalı ve odaya tekrar devam edilmelidir.
-Odada kullanılan tüm malzemeler kontrol edilip eksiklikler tamamlanmalıdır.
-Toz alma işleminden sonra oda baştan kapı çıkışına kadar vakumlanmalıdır (süpürmek).
-Banyo zemini paspaslandıktan sonra odadan çıkılır.
NOT: Her odanın işi bittikten sonra kat şefleri tarafindan tekrar kontrol edilir ve odanın OK’i şefler tarafından verilmeden satışa sunulmaz.Odalardaki genel temizlik her gün yapılır, fakat dip temizlik denilen olay haftada bir veya 15 günde bir yapılır. temizlik yatak altları arkaları, komidin arkaları, elin giremediği dip köşeler vs.

KAT HİZMETLERİNDE DENETÇİNİN DİKKAT ETTİĞİ HUSUSLAR

-Sigara içilmeyen oda ise içeri girildiğinde aldığı ilk koku. (İnsan kokusu, eşya kokusu, sigara kokusu, küf kokusu, rutubet kokusu, tuvalet kokusu vb.) İlk alacağı koku temizlik kokusu ve odaya sıkılan oda parfümü olmalıdır.
-Yatak çarşaflarının kalitesi ve gerginliği. Çarşafların kokusu.
-Camların temizliği.
-Oda araç ve gereçlerin tam olması (zarf, A4 kağıdı, kalem, otel broşürü, çeşitli tanıtımlar vb.)
-Alınan tozun durumu, süpürgelikler, kapı üstleri dip köşeler, perde arkaları.
-Banyoda klozet içi leke ve koku var mı, küvet kuru ve lekesiz mi, aynalarda leke var mı?
-Odadaki elektronik ürünler aktif çalışıyor mu?
-Minibar tam ve eksiksiz mi?
-TV kalitesi ve gösterilen kanallar (tüm ülkelere hitap edebiliyor mu?).
-Oda kasası çalışıyor mu ve kullanma talimatı var mı?
-Odada yangın kaçış talimati var mı?
-Yerler ve çöp kovaları temiz mi?
-Son olarak mobilyaların durumu.